Сучасний стан формування цифрової компетентності бакалаврів з менеджменту засобами інформаційних технологій
DOI:
https://doi.org/10.28925/2312-5829/2025.1.4Ключові слова:
цифрова компетентність, цифрова трансформація, інформаційна грамотність, аналітичне мислення, кібербезпека, цифрове лідерствоАнотація
Цифрова компетентність є одним із ключових факторів професійного успіху менеджера в умовах сучасної цифрової трансформації. Вона забезпечує здатність адаптуватися до нових викликів, оперативно приймати обґрунтовані рішення, використовувати сучасні інформаційно-комунікаційні технології (ІКТ) для оптимізації управлінських процесів та створення додаткової цінності для організації.
Визначено, що цифрова компетентність майбутніх менеджерів охоплює кілька ключових аспектів. По-перше, це інформаційна грамотність, яка передбачає здатність працювати з інформацією з різних джерел, використовуючи аналітичні інструменти, такі як BI-системи чи CRM-системи. По-друге, це цифрове спілкування та колаборація, що включає використання платформ для відеоконференцій (Microsoft Teams, Zoom), інструментів управління командами (Slack) і соціальних медіа для взаємодії та побудови зв’язків. По-третє, важливим компонентом є технологічна обізнаність, яка охоплює використання офісного програмного забезпечення, хмарних сервісів і спеціалізованих платформ для управління проєктами (Trello, Asana).
Крім того, цифрова компетентність охоплює аналітичне мислення, роботу з великими даними (Big Data) та візуалізацію інформації за допомогою програм (Tableau, Power BI). Не менш важливими аспектами є критичне мислення та безпечне використання цифрових технологій із дотриманням принципів кібербезпеки. Інноваційність і гнучкість є основою для адаптації до нових цифрових тенденцій та інтеграції інновацій у бізнес-практики. Цифрове лідерство, в свою чергу, спрямоване на формування цифрової культури в організації та мотивацію співробітників використовувати цифрові технології для досягнення стратегічних цілей. Сучасний стан підготовки бакалаврів із менеджменту в Україні вказує на значні досягнення, але й підкреслює низку викликів. Згідно з дослідженнями, які передбачали аналіз наукових поглядів різних науковців більшість студентів мають базові цифрові навички, однак глибокі знання у сфері цифрового управління, такі як робота з CRM-системами, аналітичними платформами та технологіями кібербезпеки, потребують подальшого вдосконалення. Відповідно це підтверджує важливість інтеграції цифрових дисциплін у навчальні програми та орієнтацію на сучасні стандарти цифрової грамотності.
Для вдосконалення підготовки бакалаврів з менеджменту пропонується: розробка інтегрованих освітніх програм із цифрової трансформації бізнесу, проведення практичних занять із використанням сучасних програмних продуктів, впровадження стажувань у компаніях, які активно застосовують цифрові технології, та створення цифрових лабораторій для студентів.
Завантаження
Посилання
Alavi M. & Gallupe B. (2017). Using Information Technology in Learning: Case Studies in Business and Management Education Programs. Academy of Management Learning & Education, 2(2). [in English]. DOI: https://doi.org/10.5465/amle.2003.9901667.
Asirvatham A., Dhinakar J. & Ganapathi,P. (2017). Role of employability skills in management education: an over review. International journal of current engineering and scientific research, 4(9), 46-55. [in English].
Cabezas-González M., Casillas-Martín S., & García-Peñalvo F. J. (2021). The Digital Competence of Pre-Service Educators: The Influence of Personal Variables. Sustainability, 13(4), 2318. [in English]. DOI: https://doi.org/10.3390/su13042318.
Dr. George Ordua, Irigha Doumiepre, & Paul Tamunokubie. (2024). Employee digital competence and information manager job performance in oil and gas firms in YENAGOA. BW Academic Journal, 1–9. [in English]. https://bwjournal.org/index.php/bsjournal/article/view/1954.
From J. (2017). Pedagogical Digital Competence–Between Values, Knowledge and Skills. High. Educ. Stud., 7, 43–50. [in English]. DOI: 10.5539/hes.v7n2p43.
Ghavifekr S. & Rosdy W.A.W. (2015). Teaching and learning with technology: Effectiveness of ICT integration in schools. International Journal of Research in Education and Science (IJRES), 1(2), 175-191. [in English]. DOI: https://doi.org/10.21890/ijres.23596.
Guillén-Gámez F. D., Mayorga-Fernández M. J., Bravo-Agapito J. & Escribano-Ortiz D. (2020). Analysis of teachers’ pedagogical digital competence: Identification of factors predicting their acquisition. Technology, Knowledge and Learning, 26, 481–498. [in English]. https://eric.ed.gov/?id=EJ1305904.
Jiménez-Hernández D., González-Calatayud V., Torres-Soto A., Martínez Mayoral A. & Morales J. (2020). Digital Competence of Future Secondary School Teachers: Differences According to Gender, Age, and Branch of Knowledge. Sustainability, 12(22), 9473. [in English]. DOI: https://doi.org/10.3390/su12229473.
Martzoukou K., Fulton C., Kostagiolas P. & Lavranos C. (2020). «A study of higher education students' self-perceived digital competences for learning and everyday life online participation». Journal of Documentation, 76(6), 1413-1458. [in English]. DOI: https://doi.org/10.1108/JD-03-2020-0041.
Rani R., Sable A., Srinivas V. & Prasad K. (2023). Integration of information and communication technologies in management education: a path for success. Revista De Gestão e Secretariado, 14(7), 10863–10879. [in English]. DOI: https://doi.org/10.7769/gesec.v14i7.2448.
Rumyantseva I. A., Krotenko T. Y. & Zhernakova M. B. (2020). Digital Competencies: Requirements for Information Technologies in the Framework «Management University-Industry-Science-Market». Industry Competitiveness: Digitalization, Management, and Integration, 754-762. [in English]. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-030-40749-0_89.
Tkachov S., Tkachova N. & Shcheblykina T. (2023). Developing Digital Competence of Future Teachers in the Modern Digital Learning Space. Educational Challenges, 28(1), 149-160. [in English]. DOI: https://doi.org/10.34142/2709-7986.2023.28.1.12.
Zhao Y., Llorente A.M.P. & Gómez M.C.S. (2021). Digital competence in higher education research: A systematic literature review. Computers & Education, 168, 104212. [in English]. DOI: https://doi.org/10.1016/j.compedu.2021.104212.
Zhao Y., Sánchez Gómez M. C., Pinto Llorente A. M., & Zhao L. (2021). Digital Competence in Higher Education: Students’ Perception and Personal Factors. Sustainability, 13(21), 12184. [in English]. DOI: https://doi.org/10.3390/su132112184.
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Освітологічний дискурс

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Автори зберігають за собою всі авторські права та одночасно надають журналу право першої публікації на умовах лізенції Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License, що дозволяє розповсюджувати даний матеріал із зазначенням авторства та первинної публікації в даному журналі.